Het zoveelste voorbeeld dat grote bedrijven niet kunnen innoveren. Zo ook de grote autofabrikanten. Ik kan je dan ook van harte de documentaire “Who killed the electric car” aanraden. Deze documentaire toont aan hoe de autofabrikanten jaren voor Tesla zichzelf in de spreekwoordelijke “foot” hebben geschoten.

Wat is begonnen als hobby die een klein niche-sportautootje, Tesla Roadster, heeft voortgebracht. Is uitgegroeid tot een mondiale speler die de traditionele autofabrikanten met het mes op de keel op alle fronten dwingt te veranderen. Met de nieuwe Lucid Air lijkt er weer een stap gezet te zijn die 3-5 jaar vooruit is op de rest. Wie was hier voor verantwoordelijk? Een groot conglomeraat van traditionele autofabrikanten? Nee, door ex-werknemers van Tesla en Mazda. Het nieuwe bedrijf maakt dan ook goed gebruik van de reeds ontwikkelde en door Tesla open source aangeboden technologieën. Helpt dat? Ja, een gezonde concurrentie in welke markt dan ook helpt je te focussen op innovatie en kwaliteit. Bovendien blijft het daar niet bij want zo is er ook nog een andere auto waar ik met smart op wacht, de Faraday FF91. De toekomst ziet er voor de autoliefhebber zonnig uit.

Lucid Air video van MKBHD

Faraday FF video van MKBHD

Auto’s. Voor mij de enige manier om mezelf efficiënt te plaatsen. Waarbij ik, als alles goed gaat, pas in 2030 zorgeloos gebruik kan maken van het OV, bedankt politiek… Dus ben ik voorlopig veroordeeld tot de auto. Met elke auto die ik tot dusver heb gehad probeerde ik een bepaald punt te maken. Een van de betere verhalen is dat ik een groot advieskantoor een koekje van eigen deeg gaf wat betreft hun eigen “duurzaamheidsformule“. Ik toonde aan, met behulp van hun eigen rekentools, dat het beter was voor het milieu om een gebruikte Audi A8 4.0 turbo diesel uit 2004 te rijden dan hun nummer 1, nieuwe hybride Toyota Prius. Hoe zit dat? Simpel, de Audi was al geproduceerd en dat scheelt praktisch de helft van de CO2 uitstoot.

Op het moment rijd ik een Volkswagen Golf VI GTI die grondig onderhanden genomen was door een klein Amerikaanse bedrijfje, APR genaamd.

Het punt dat ik met deze auto wilde maken is dat je geen EUR 200K nodig hebt voor supercar prestaties. Budget: EUR 22.000 (incl aanschaf tweede hands Golf) Het resultaat? Nou daar is wat over te zeggen, of beter gezegd – te laten zien…

20_tsi_trans_s0_vs_s3gtx_93_cc

SaveSave

SaveSave

Zou je dit blog met anderen willen delen?

4 comments

    1. Hoi Sjaak. De Lucid Air is gebouwd op Tesla techniek die zij open source hebben aangeboden, door ex Tesla mensen aangevuld met Mazda lui en uit niets blijkt dat zij willen concurreren met Tesla 🙂 Scherpe observatie

  1. De toekomst van Faraday Future is uitermate onzeker, vanwege vergaande financieringsproblemen is de bouw van de fabriek uitgesteld.
    De EV’s zijn altijd viezer door de uitermate smerige accu productie, gebrek aan schone elektriciteit, overbelasting elektriciteitsnetwerk en hogere productie van fijnstof door de banden omdat EV’s zwaarder zijn en veel meer koppel hebben.
    Break even is bij circa 15 jaar, auto’s gaan gemiddeld 9 jaar mee.
    Onderhoud is bij een EV wel veel minder, maar de accu’s slijten ook en verliezen capaciteit waardoor de actieradius daalt. Dat is het duurste onderdeel. De EV is een hype en totaal niet schoon!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *