Polen en het eenzijdige gescheld op de manier hoe zij de rechterlijke macht beïnvloed. Vandaag stond Kustaw Bessems in mij tijdlijn met een artikel uit de Volkskrant. “Worden in andere landen ook rechters door politici benoemd, zoals Polen beweert? Nou nee” Zucht…

Laten we het dichtbij huis houden. Rechters worden in Nederland voor het leven benoemd door de regering. De Hoge Raad bij Koninklijk Besluit en instemming van de Tweede Kamer en datzelfde geldt voor de Raad van State. Uiteindelijk is het de politiek, linksom of rechtsom, die de rechters kiest.

Daar blijft het niet bij. De Rechtspraak moet onafhankelijk zijn. Maar hoe onafhankelijk is deze wanneer politici soms direct bemoeien met de gang van zaken?

Recentelijk mocht Minister Kamp bijvoorbeeld niet gehoord worden voor een gevalletje fraude. Of de zaak van Ballast Nedam die in het geniep is geschikt om $400 of $500mln smeergeld niet te hoeven openbaar te maken. Er zijn zo talloze voorbeelden te noemen waarbij er op z’n minst kanttekeningen te plaatsen zijn bij de gang van zaken en uitspraken.

Nederland kan wat de benoemingen van rechters dan ook wat leren van de Europese Unie. Europese rechters worden benoemd door alle regeringen en dat zorgt m.i. voor grotere onafhankelijkheid dan bij ons het geval is.

Als het aan mij zou liggen moet 3/4 van de Tweede Kamer akkoord gaan met de benoeming van een rechter. Hierdoor maak je het in ieder geval breder dan nu het geval is.

Zou je dit blog met anderen willen delen?

3 comments

  1. Een ander gat in de Trias Politica als je die op Nederland toepast, is dat demissionaire bewindslieden, zoals bijvoorbeeld Ploumen en Dijsselbloem ook mogen plaatsnemen in de Kamer.

    Als ministers elkaar moeten controleren kunnen zij geen kritiek leveren of niet met een mond spreken.
    Oftewel ze hebben een dubbele pet op en voeren twee taken half uit.

  2. In mijn ogen zou de Trias Politica er zo uit moeten zien:

    1. Wetgevende macht: regering, gedeputeerden, burgemeester en wethouders.

    2. Uitvoerende macht: Staten-Generaal, Provinciale Staten en de gemeenteraad.

    3. Rechterlijke macht: Raad van State en de andere rechters.

    1. Uitvoerende macht moet wel het recht van amendement behouden.

      Bovendien zou het goed zijn als kabinetsleden hun partijlidmaatschap op te zeggen, zo dat de Tweede Kamer onafhankelijker kan handelen ten opzichte van de regering.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *