Bauke Schievink van Tweakers.net schreef op 30 juli een artikel over Apple. Wat wil het geval zijn? Apple zou op last van de Chinese regering alle VPN-applicaties uit de Chinese variant van haar Appstore hebben verwijderd. Deze conclusie is getrokken naar aanleiding van een onderzoek van ExpressVPN.

Onderdanigheid van Apple

Apple dat ongeveer 131 miljoen Chinese iPhone klanten telt, kan het zich in haar ogen niet permitteren om al deze klanten kwijt te raken. Voor Apple is de Chinese markt in volume belangrijker dan haar thuis markt. Zo heeft Apple ongeveer 33 miljoen meer iPhone klanten in China dan in de VS. Apple werkt op deze kwalijke wijze mee aan het censureren van het internet en bovendien verleent zij medewerking aan een regime waar mensenrechten vaak met de voeten worden getreden. Ook hier lijkt ideologie slechts image en het altijd en strikt om de bottomline gaat.

Great wall of China

Wat wil het geval. In de zelfbenoemde ‘Volksrepubliek van China’ wordt er vol op het internet gecensureerd. Alles wat dat tegen het belang is van het centraal comité wordt onderdrukt of bij wet verboden. Neem als voorbeeld Taiwan of Tibet, dat volgens die Chinese overheid simpelweg niet bestaan als soeverein land, maar gezien worden als een provincie van China. Met de blokkade van VPN-verbindingen zorgt China ervoor dat er op bijna geen enkele manier meer veilig zonder meekijkers naar buiten kan worden gecommuniceerd.

VPN

VPN is een protocol om jezelf te kunnen beschermen tegen het meeluisteren van bedrijven, overheden en aanvallers. Deze VPN-applicaties zijn dus een belangrijk middel voor chinezen om te kunnen internetten zonder dat alles wat ze doen op het internet wordt opgeslagen door de Chinese overheid. Maar vanaf nu is dat dus niet meer mogelijk, want Apple heeft actief gehoor gegeven aan het verzoek van de Chinese overheid.

Vaak steunen wij volkomen onbewust de meest vreselijke zaken op deze wereld. We zouden eigenlijk vaker stil moeten staan bij vooral de dagelijkse dingen die voor ons heel gewoon lijken. Zeker wanneer je in je achterhoofd houdt dat een bedrijf jaarlijks miljarden dollars steekt in marketing om ons te overtuigen van hun ‘goedheid‘. Sta eens stil waar zaken vandaan komen en hoe deze worden geproduceerd. Stem met je portemonnee en social media om bedrijven te laten doordringen dat je slimmer bent. Je bent geen consument. Je bent een burger en daar, daar zouden we eens vaker naar moeten handelen.

 

 

Zou je dit blog met anderen willen delen?

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *